• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tips ränteförhandling - Förhandla ner räntan blancolån

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 983
Poäng
9 787
Santander är mest känd för sänkning, man säger att lånet ska lösas bara
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

erik23

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
377
Poäng
487
Jag försökte få min ränta sänkt på Resurs Bank.
Men för att komma ned en bra bit så behövde dom göra en UC?
Han hade utrymme att sänka från 8.22 till 7.39 utan nått.
Eller inte utan nått, dom måste lägga om hela lånet och man får hem nytt avtal osv.. har det varit så för er oxå?

Vad gör en ny UC för nytta fråga jag då jag anser att sänka räntan gör allt lättare för låntagaren?
Dom har själv kunnat höja lite då och då som dom tycker, men sänka tillbaka va lika som att ta ett nytt lån?!

Ska tillägga att jag fick ett erbjudande av dom förut med en högre summa och bättre ränta, då utan medlåntagare.

Detta låter ju märkligt att man måste lägga upp ett nytt lån för att sänka räntan. Förlorar man inte på det ? Om man nu inte har rak amortering vill säga.
Beror ju lite på hur länge man har haft lånet förstås.

Fast när jag tänker efter så borde det ju bli bättre så länge man inte förlänger återbetalningstiden. Dvs att man tar samma tid som återstår på det gamla lånet.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Jag försökte få min ränta sänkt på Resurs Bank.
Men för att komma ned en bra bit så behövde dom göra en UC?
Han hade utrymme att sänka från 8.22 till 7.39 utan nått.
Eller inte utan nått, dom måste lägga om hela lånet och man får hem nytt avtal osv.. har det varit så för er oxå?

Vad gör en ny UC för nytta fråga jag då jag anser att sänka räntan gör allt lättare för låntagaren?
Dom har själv kunnat höja lite då och då som dom tycker, men sänka tillbaka va lika som att ta ett nytt lån?!

Ska tillägga att jag fick ett erbjudande av dom förut med en högre summa och bättre ränta, då utan medlåntagare.

Jag gissar att detta är ett missförstånd.

De behöver ta en ny UC-upplysning för att se om dina förutsättning blivit bättre (lägre risk för banken). Om ja, då kan de sänka ränta.

Låter märkligt att behöva skriva om skuldebrev och liknande bara för o sänka räntan men de kanske har något gammalt system eller så. I övrigt så vet jag att det är vanligt om man vill utöka sitt lån hos samma bank, då har jag varit med om att de brukar säga att man måste söka nytt lån hos banken och så bakar de in det gamla i det nya lånet.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Jag fick nytt avtal på mitt Villabanken-lån, på de andra uppdaterade de utan att skicka nytt avtal. Dock tog de ej kreditupplysning -det räckte att jag skickade in det andra låneerbjudandet jag fått. Nordax ville förra gången jag förhandlade ta en ny kreditupplysning för att sänka räntan mer än x%, denna gång accepterade de att jag skickade den befintliga jag precis gjort för lån till Collector.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 041
Mottagna reaktioner
558
Poäng
597
Hej. ringde ica banken idag, Sa jag ville ha ocr och bankgiro för att lösa mitt lån. De erbjud mig lägre ränta. Gick ifrån 6% till 3.2%
Gjorde liknande för två månader sedan, gick från 9.2 till 4,5. Verkar vara den valsen man måste gå med dem. Gillar dem inte alls som långivare.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp